onsdag 9 mars 2011

Solen värmer

Med mars månads start kom solen och snön börjar smälta.

Vi har skottat fram utemöblerna och skottat bort all snö på altanen. Där jag och dotra min njutit av de första värmande strålar med en varsin kopp te.
Äntligen släpper vinter taget om oss eller...?
Jag har börjat planera vad jag vill ha i min trädgård men det finns inte så mycket att välja på p.g.a att rådjuren vill kalasa sig på de flesta växter. Det blir för dyrt att plantera för att dem ska ha fest, så det gäller att välja rätt växter och plantera dessa växter runt om de andra så kanske man får lite blommor till sommar och njuta av.

Jag har inhandlat de första lökarna som ska planteras i krukor och ställas i uterummet för att gro. Alla härstammar från Sydafrika och kan vara svåra för vårat klimat.



Freesia, 25cm hög. Blommor kan ha dubbel eller enkel blommar och finns i en mängd olika färger. För vas sker snittning bäst då den första blomknoppen nästan öppnats upp. Övervintras frostfritt.
Babiana, 25cm. Högtrattformade blommor i distinkta färger som violett, lila, lilablå och vitt med vackert veckade blad. Odlas på en solig plats med dränerad jord.
Crocosmia-montbretia, 35cm hög. Graciös växt med svärdformade blad och långa, svagt böjda blomstjälkar. Nya små knölar bildas ofta på rötterna. Det är också tacksamma snittblommor som står länge i vas. Övervintras frostfritt.

2 kommentarer:

  1. Ser verkligen fram emot våren, jag & Christoffer har också planer på att plantera lite smått och gott! Vad det blir återstår att se :)

    SvaraRadera
  2. Det ska bli spännande att se förvandlingen nu när det börjar ta fart!

    SvaraRadera